Stormen der ramte havnen 20-21 oktober 2023 samt resten af landet, slap vi heldigvis nådig fra. Hvilket skyldes heldige omstændigheder mht. vindretningen (Ø-SØ) samt at vandstandsstigningen kun var minimal +60 cm i perioden.

Der skal lyde en stor ros til de bådejere der valgte at overnatte på havnen og se efter deres eget og andres fartøj. Det virker til der er en del der hjælper hinanden i sådanne situationer, hvilket også er nødvendigt.

Der er desværre også en anden fraktion af bådejere (ikke sikkert de læser med her?) der på trods af stormvarsel fra myndighedernes side, DMI og diverse nyhedsmedier, ikke tager affære eller ansvar for deres egen båd. Det er rigtig uheldigt og til tider uforsvarligt, da man herved sætter andres helbred/liv over styr, når bådens ellers gamle trosser eller forsejl brister og blæser vildt i vinden. To ord til dem: STRAM OP! og få tilset Jeres både.

Det er i sidste ende stadigvæk bådejers ansvar og pligt at sørge for at båden er klargjort og rigget af før en storm/hårdt vejr indtræder, således man minimere skade på sin egen, andres og havnens materiel.

Her en kort huskeliste:

– Sikre forsejl, med sejsing eller rulle spilerfaldet stramt rundt om forsejlet.

– Sikre sprayhood, afmontere denne

– Sikre bompresenning, med ekstra sejsinger

– Kontrollere fortøjninger, evt. sætte ekstra. Flere punkter = mindre belastning på den enkelte fortøjning. Overveje kødben/gummi i belastet fortøjninger.

– Der må ikke fortøjes i gribebøjlerne.

– Sætte ekstra fendere langs skibssiden.

– På land pladserne, sikre at man har spændt presenning ordentlig ned, så der ikke er noget der kan få fat, som et sejl.

Heldigvis var der ”kun” to Y-bomme der knækkede og en del sejl der blæste ud.

Apropos Y-bomme, så er har vi igennem længere tid været i dialog med Vejdirektoratet (VD) omkring Y-bommene. Det drejer sig om knap 400 pladser, hvor Y-bommene ikke er kraftige nok. Det er VD’s intention at udbedre de svækket Y-bomme vha. pæle for enden af de berørte Y-bomme. Reparationen vil efter al sandsynlighed først begynde jan 2024.

Det er dem oplyst at det er uhensigtsmæssigt, da bådene er vinterkonserveret og afdækket og ikke selvstændigt kan flytte sig. Hertil vil entreprenøren der skal forestå pæleramningen evt. stå for flytning af båden midlertidigt, såfremt det er nødvendigt. Mere information når der findes en endelig plan fra deres side.

Havnefogeden